SSSH podržao britanske željezničare u štrajku

VELIKA BRITANIJA, 23. lipnja 2022. – Članovi britanskih sindikata željeznica, pomorstva i prometa (RMT) i 13 željezničkih operatera su po drugi puta ovoga tjedna štrajkom zaustavili željeznički promet. Radi se o najvećem štrajku na britanskom tlu unatrag 30 godina, u kojem sudjeluje oko 50 tisuća željezničkih radnika, a već sada neki kritičari ga uspoređuju sa radničkim štrajkovima 1978-79. poznatijim i kao „zima nezadovoljstva“. Podršku britanskim radnicima iskazao je i SSSH, potpisavši otvoreno pismo solidarnosti u akciji koju su pokrenule Međunarodna i Europska federacija transportnih radnika ITF i ETF, uz podršku Europske konfederacija sindikata ETUC.

Sindikat RMT i Unite the Union, uz dva dodatno pridružena sindikata ASLEF i TSSA, protive se Vladinoj najavi masovnog otpuštanja najavljuju daljne industrijske akcije jer konkretnih pomaka u pregovorima nema. Osim otpuštanja radnicima na željeznici su plaće zamrznute posljednje dvije godine, period u kojem je većina drugih radnika dobila određene povišice, doduše nedovoljne za podmirivanje troškova života. Valja naglasiti kako su ovu industrijsku akciju pokrenuli slabo plaćeni radnici željeznica - osoblje na blagajnama, radnici službe za korisnike i oni koji se brinu o održavanju kolosijeka.

Iako se britansko gospodarstvo snažno počelo oporavljati od posljedica pandemije, ostali međunarodni i unutarpolitički faktori, među kojima trgovinski problemi nakon Brexita, poremećaj lanca opskrbe, inflacija i kroničan nedostatak radnika, rezultirali su lošom gospodarskom i socijalnom slikom. Za vrijeme pandemije britanske željeznice su zapravo nacionalizirane, dok su tvrtke koje upravljaju vlakovima plaćale fiksnu naknadu za obavljanje usluga. Prugom i infrastrukturom upravlja državni Network Rail.

Pod pritiskom vlade da smanji troškove, Network Rail planira uštedu na izdacima od oko 100 milijuna funti. Sindikat RMT je analizom došao do zaključka da će to smanjenje rezultirati sa 670 tisuća radnih sati održavanja pruge manje na godišnjoj razini. Osim održavanja Network Rail je odgovoran za održavanje zgrada, opskrbu električnom energijom i održavanje željezničke signalizacije.

Visoka inflacija natjerala je radnike, koji ni prije nisu imali zavidne plaće, da od poslodavca zatraže 7 postotno povećanje plaća za svoje članove, no Network Rail nudi samo 2 posto. Radnici na željeznicama ubrajaju se u kategoriju ključnih radnika koji su za cijelo vrijeme pandemije odlazili na svoja radna mjesta i izlagali se opasnosti. Ipak, za njih, kao ni za radnike NHS-a (National Health Security) koji se sada suočavaju s enormno dugim listama čekanja ili britanskih zračnih luka gdje radnika nedostaje, vlada Borisa Johnsona nema razumijevanja.

Dok radnici štrajkaju Downing street 10. prijeti novim zakonom kojim bi se odredilo da operateri vlakova u danima štrajka moraju pružiti minimalnu uslugu, a poslodavci imali mogućnost zapošljavanja privremenog osoblja.

Foto izvor: RMT

Link na otvoreno pismo solidarnosti

https://actionnetwork.org/petitions/sign-the-letter-solidarity-with-uk-strikers