ZAGREB, 30. ožujka 2023. - Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH), Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPIVH) i Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (USVPRH) poslali su otvoreno pismo ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću o uvođenju kabotaže u autobusni prijevoz koja će uništiti radna mjesta i ugroziti radnička prava, a građani će dobiti skuplju i manje dostupnu uslugu.
OTVORENO PISMO:
Uvođenje kabotaže u autobusnom prijevozu uništit će radna mjesta i ugroziti radnička prava, a građani će dobiti skuplju i manje dostupnu uslugu
Poštovani ministre Butkoviću,
S obzirom na najavu nadležnih osoba Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture da je Radna skupina za pripremu izmjena Zakona o javnom prijevozu u cestovnom prometu završila s radom, smatramo potrebnim i Vas i javnost upozoriti na slijedeće:
Većina članova radne skupine nije zadovoljna prijedlogom zakonskih izmjena koje su predstavljene na posljednjem sastanku, što se prije svega odnosi na uvođenje kabotaže, odnosno mogućnosti da se međunarodne autobusne linije koriste i za prijevoz putnika kojima se i polazište i odredište nalaze unutar RH. Protiv ovog prijedloga bili su, osim predstavnika sindikata, i predstavnici Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske udruge poslodavaca, te dio udruga i ostalih članova Radne skupine.
Činjenica da je ovaj prijedlog podržala samo jedna tvrtka, konkretno Flixbus, koji ima specifičnu poziciju na tržištu, dovoljno govori o tome da je on loš, te ujedno objašnjava zašto ga i mnoge druge europske zemlje ne žele implementirati u svoje zakonodavstvo, štiteći svoje gospodarstvo i građane.
Navedeni prijedlog predstavljen je članovima Radne skupine tek na posljednjem sastanku održanom 21. ožujka 2023. g., a predviđa uvođenje nove odredbe (Članak 33., novi stavak 5.) koja glasi: „Javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu može se obavljati temeljem EU dozvola ako se obavlja između sjedišta županija te ukoliko je itinerar unutar granica Republike Hrvatske manji ili jednak ostatku itinerara po kojemu prometuje linija“.
O kabotaži na inozemnim dozvolama, odnosno dozvolama EU, nije bilo riječi niti na jednom od prethodna četiri sastanku, a materijal s ovim prijedlogom primili smo svega dan prije posljednjeg sastanka Radne skupine.
Podržavamo liberalizaciju tržišta javnolinijskog prijevoza putnika, ali to tržište mora biti uređeno. Navedeni prijedlog predstavlja izravno pogodovanje isključivo jednoj tvrtki, odnosno Flixbusu, koji pritom uopće nije prijevoznik, nego samo sustav za prodaju karata. To je tvrtka koja uopće nema svojih radnika, nego posluje unajmljujući vozače od drugih tvrtki (tzv. agregatora), od kojih mnoge ne poštuju ni osnovna radnička prava, uključujući i ustavom zajamčeno pravo na sindikalno organiziranje.
Uvođenje kabotaže na način predviđen navedenom odredbom Flixbusu će omogućiti stjecanje monopolističkog položaja na hrvatskom tržištu, te u skoro vrijeme uništiti većinu hrvatskih prijevoznika. Cijenu toga će u konačnici platiti putnici i naši članovi, odnosno svi radnici u javnolinijskom prijevozu putnika autobusima.
U situaciji kada daljnji ekonomski razvoj i demografska revitalizacija Hrvatske izravno ovise o kvaliteti i dostupnosti javnog prijevoza u mnogim sredinama, ovo će imati dalekosežne i duboko štetne posljedice po hrvatsku ekonomiju i društvo.
Stoga još jednom izražavamo svoje protivljenje predloženoj odredbi, a Vas pozivamo da dobro promislite o njezinim posljedicama prije pripreme konačne verzije prijedloga zakonskih izmjena.
Nezadovoljni smo činjenicom da i druge odredbe posljednje verzije zakonskih izmjena ne vode dovoljno računa o zaštiti radničkih prava u procesu prelaska na ugovore o javnoj usluzi.
Naime, kod sklapanja prvog ugovora o javnoj usluzi postoji velika opasnost da se postojeći radnici i naši članovi nađu u situaciji da moraju prijeći u radni odnos s novim operaterom, pri čemu im se ne jamči zadržavanje istog statusa i razine radničkih prava. Zakon ovo jamči pri drugom, i svakom idućem, prijenosu radnog odnosa na novog operatera (u situaciji kada već postoji ugovor o javnoj usluzi), ali ne i pri prvom raspisivanju natječaja i potpisivanju ugovora o javnoj usluzi, što smatramo neopravdanim i štetnim.
Na sastanku održanom 29. studenoga 2022. g. iznijeli smo konkretan prijedlog o tome kako zaštititi nekoliko tisuća radnika koji sada rade u županijskom autobusnom prometu prilikom sklapanja prvog ugovora o javnoj usluzi, no od Ministarstva još uvijek nismo dobili konkretan odgovor, niti bilo kakvo rješenje za ovaj problem.
Tijekom rada u Radnoj skupini i iznošenja prijedloga oko ovih zakonskih izmjena, vodili smo se interesima naših članova i ostalih radnika u sektoru autobusnog javnolinijskog prijevoza, ali i onime što smatramo širim društvenim i ekonomskim interesom RH. S obzirom da je Vlada RH važnost ovog sektora prepoznala i tijekom epidemije, kada je javni prijevoz bio posebno pogođen i platio bi daleko veću cijenu da nije bilo potpora za očuvanje radnih mjesta, očekujemo i nadamo se da ćete njegovu važnost prepoznati i sada, kada se donose odluke od ključne važnosti za sudbinu javnolinijskog autobusnog prijevoza i radnike koji u njemu rade. U slučaju da tog razumijevanja neće biti, bit ćemo prisiljeni u cilju zaštite prava i interesa naših članova razmotriti i mogućnosti kolektivnih akcija, odnosno prosvjeda i štrajkova, što vjerujemo da nikome ne bi odgovaralo.
Također skrećemo pozornost da trenutno vodimo kolektivne pregovore s granskom udrugom poslodavaca u djelatnosti autobusnog javnolinijskog prijevoza, te se nadamo skorom potpisivanju granskog kolektivnog ugovora i proširenju njegove primjene na sve poslodavce i radnike u sektoru, a s ciljem postavljanjem jasnih standarda za uvjete rada, bez kojih ne može biti ni dugoročne održivosti ove djelatnosti.
S poštovanjem,
Mladen Novosel, predsjednik Saveza samostalnih sindikata Hrvatske
Stjepan Lisičak, predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske (099 70 24 878)
Duško Kulaš, predstavnik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (091 30 90 888)
Samo organizirani u sindikat, radnici mogu kolektivno pregovarati s poslodavcem o svojim plaćama i uvjetima rada, te organizirati štrajk ako se s njim ne mogu dogovoriti o ovim pitanjima.