Navedene informacije i dokumenti pokazuju da Jadrolinija Rijeka, nažalost, nije postupala sukladno obveznim, nacionalnim i međunarodnim, propisima, odnosno na potpunu zapuštenost primjene Međunarodnog kodeksa upravljanja sigurnošću, tzv. ISM koda (International Safety Management Code) koji regulira sve postupke za siguran rad na brodu i predstavlja međunarodni standard kojeg brodari moraju uspostaviti, a pomorci ga se moraju pridržavati.
Od dokumentacije poslane DORHU i AINU posebno bismo istaknuli saznanja i dokaze da u Društvu Jadrolinija postoji dvostruki lanac kadroviranja, zapošljavanja i unapređivanja. Sustav koji treba kombinirati iskusne i nove članove posade pojedinog broda (tzv matrix) u Jadroliniji ne postoji čime se dovodi u opasnost sigurnost plovidbe, posade i putnika.
Također smo, prije svega, zbog utvrđivanja odgovornosti za navedenu tragediju (ali i brojne druge nezgode koje se u zadnje vrijeme događaju u floti Jadrolinije), istaknuli važnost Pravilnika o sistematizaciji radnih mjesta u Jadroliniji Rijeka, koji detaljno opisuju ključne odgovornosti predsjednika Uprave, kao što su: „Osiguranje uspostave integriranih sustava upravljanja kvalitetom i sustava unutrašnjeg nadzora u svim organizacijskim dijelovima i procesima rada“; „Osiguranje uspostave, primjene i održavanja SUS standarda“, „Postupanje u skladu sa utvrđenim procesima, postupcima i pravilima zaštite na radu i zaštite od požara te obavljanje procesa rada na siguran način“, na što su nadležni čini se zaboravili.
S obzirom da nam je, kao sindikatu, prvenstveno važno da pomorci koji plove na brodovima Jadrolinije budu zaštićeni i da se poštuju sva primjenjiva nacionalna i međunarodna pravila koja osiguravaju sigurnost plovidbe (posade i putnika), Sindikat pomoraca Hrvatske je višestruko i u duljem vremenskom periodu upozoravao i davao primjedbe na održavanje flote Jadrolinije i na upravljanje sigurnošću u toj državnoj firmi, no Uprava Društva kao i Skupština nisu smatrali za shodno zaprimiti i saslušati naše primjedbe, zbog čeka je u konačnici i došlo do nezapamćene tragedije. Cilj je da dostavljena dokumentacija pomogne prilikom utvrđivanja odgovornosti za smrt pomoraca te pridonese da se ovakva tragedija više nikada ne dogodi. Smatramo da je u slučaju M/T Lastovo isključiva odgovornost Uprave Društva, a pomorci koje se na nekorektan način ističe kao krivce, su zaslužni što Jadrolinija u ovakvim uvjetima i s ovakvom Upravom još uvijek kako-tako funkcionira.
Izvor/fotografija: Sindikat pomoraca Hrvatske
Samo organizirani u sindikat, radnici mogu kolektivno pregovarati s poslodavcem o svojim plaćama i uvjetima rada, te organizirati štrajk ako se s njim ne mogu dogovoriti o ovim pitanjima.